Astăzi se împlinesc 40 de ani de la Cea mai mare catastofă aviatică din istorie.
Ziua de 27 martie 1977 este recunoscută drept cea mai sângeroasă din istoria aviaţiei. Este ziua în care două aparate Boeing 747 s-au ciocnit pe pista eroportului Los Rodeos din Tenerife. Rezultatul este infiorător. Nu mai puţin de 583 de victime.
Circumstanţe
O bombă explodase pe aeroportul din Gran Canaria şi, în consecinţă, aeroportul fusese închis. Multe dintre zboruri fuseseră rerutate către Los Rodeos. Teama de un nou atentat a făcut ca zborurile KLM 4805 şi Pan Am 1736 să ajungă în Tenerife.
Circumstanţă agravantă. Accidentul s-a produs pe fondul vizibilităţii extrem de proaste. Aeroportul Los Rodeos din Tenerife (actualmente Aeroportul Tenerife-Nord) era cufundat într-o ceaţă extrem de groasă. Atât de groasă încât turnul de control nu putea vedea ce se întâmplă pe pistă. Întrucât Los Rodeos nu era dotat cu radar la sol, cei din turnul de control dirijau aparatele la sol numai pe baza feedback-ului avut de la piloţi. raportul meteo indica o viyibilitate sub 100m.
Iar piloţii nu mai fuseseră pe acest aeroport.
Treptat, avioanele rerutate, câteva zeci, au fost înghesuite pe zonele de taxi. Aeroportul Los Rodeos era unul regional, slab utilat şi cu o singură pistă de aterizare. Era un caz de forţă majoră.
O teribilă greșeală de comunicare a dus la tragedie. Avionul Pan Am tocmai executa manevrele de taxi si se afla pe pistă, cam la jumătatea ei, în căutarea ieşirii. Orbecăia în ceaţă. Aparatul KLM se pregătea de decolare şi venea din direcţie opusă în viteză de decolare. În fracţiuni de secundă aparatul KLM a intrat în plin în avionul care stătea pe loc.
Oh, shit! Cea mai mare catastofă aviatică din istorie
Conform înregistratoarelor de bord, piloţii de pe Pan Am au văzut aparatul KLM, dar şi-au dat seama prea târziu că acesta e în mişcare. „La naiba, ticălosul ăsta vine direct în noi”, a exclamat căpitanul Grubbs. „Ieşi (de pe pistă), ieşi, ieşi!” a strigat în acelaşi timp copilotul Robert Bragg. Amandoi au încercat să facă stânga cât mai mult…
Manevra, deşi făcută târziu a reuşit să salveze câteva vieţi. Avionul Pan Am a virat brusc stânga, ieşind de pe pistă. Ceea ce a însemnat a fost că impactul s-a produs undeva în jumătatea a doua a avionului.
„Oh, shit!” au fost ultimele cuvinte ale căpitanului Veldhuyzen van Zanten, de pe KLM, când şi-a dat seama că ciocnirea este iminentă.
583 de morţi
Conform martorilor, aparatul KLM a reuşit să se ridice puţin de la sol, numai pentru a se prăbuşi în flăcări peste alţi 150 de m. Zgomotul înfiorător al prăbuşirii a fost urmat de cel al alunecării pe pistă, alţi 300 de m. Aparatul fusese recent alimentat, căpitanul van Zanten considerase că aşa economiseşte timp. Incendiul declanşat nu a putut fi stins decât peste câteva ore bune.
În urma ciocnirii, avioanele au explodat, pierzându-și viața 583 de oameni. Au decedat toți cei 248 de pasageri și membri ai echipajului de pe avionul KLM. Alte 335 de persoane aflate în avionul Pan Am și-au pierdut viața.
Miraculos, manevra căpitanului de pe Pan Am a dus la salvarea de vieţi omeneşti. Nu mai puţin de 70 de persoane, aflate în partea din faţă a aparatului au reuşit să supravieţuiască impactului. Ulterior, nouă persoane au decedat la spital. Cinci dintre cei care au supraviețuit erau membri ai echipajului, printre care însuși pilotul, copilotul și mecanicul de bord.
În total s-au consemnat 583 de decese.
Ancheta ulterioara a stabilit că pilotul avionului KLM, Veldhuyzen van Zanten, este vinovat de producerea accidentului, intrucat că nu a respectat indicațiile turnului de control. El fusese avertizat de copilot ca nu are decizia de decolare, insa a ignorat-o sperand ca o poate primi pe parcurs.
Companiile de asigurări au plătit despăgubiri de peste 110 milioane de dolari.
O minune şi o coincidenţă
Cea mai mare catastofă aviatică din istorie. Nu putem încheia acest material fără a vă vorbi despre o minune. Şi despre o coincidenţă oarecum sinistră.
Un supravieţuitor al zborului KLM a existat. Dar el – de fapt ea, pentru că vorbim de o femeie – nu se afla la bordul aparatului în momentul ciocnirii. Un ghid turistic ce locuia în apropierea aeroportului a ales să nu se mai îmbarce la bordul aparatului, pentru că era mult mai convenabil. A anunţat compania şi a ieşit din aeroport. Nu avea să bănuiască ce va urma.
Şi coincidenţa. Nu neapărat relevantă pentru cazul de faţă. Aparatul Pan Am fusese dat în exploatare în 1970. Peste o jumătate de an, la 2 august 1970, acesta a fost primul aparat Boeing 747 care a fost deturnat. În timp ce efectua cursa dintre JFK şi San Juan, Puerto Rico, aparatul a fost deturnat de un tânăr. Sub ameninţarea pistolului sau a ce se presupunea a fi o bombă, aparatul a aterizat la Havana. Era primul 747 care ateriza în Cuba…
Sursa foto baaa-acro.com
O simulare digitala a incidentului gasiti mai jos
PSSST poate arunci un click si pe la Imagine VIRALA. Povestea tinerei care trece aparent nepăsătoare pe lângă un rănit pe Podul Westminster