La începutul lui 1990 pe micile ecrane și la radio apărea cutremurătoarea piesă a lui Vali Sterian “Nopți/Vino, Doamne”. Piesa fusese construită de Vali Sterian în Norvegia, alături de mai mulți muzicieni norvegieni, și avea să devină nimic altceva decât Imnul Revoluției Române.
33 de ani mai târziu un alt artist român, este vorba de CRBL, preia piesa și face un cover. Până aici nimic nenatural. Se practică peste tot.
Totuși, nu de copyright vorbim aici, ci de maniera de interpretare artistică.
Ca să nu spunem noi cuvinte grele, îi dăm cuvântul lui Andrei Partoș. Muzicologul spune că piesa a fost pur și simplu golită de conținut și se întreabă dacă nu am ajuns să asităm la un mic viol.
“Este peste puterea mea de înțelegere cum a reușit să golească de conținut/de dramatism/de însemnătate/de durere/de emoție textul scris de Vali Sterian. M-am uitat cu atenție la limbajul corporal al lui CRBL. Mi se zbate ochiul stâng în continuu de aseară!! Scălâmbăieli de rap, un soi de headbanging care n-au nicio legătură cu starea cântecului. Cum e posibil să nu înțelegi nimic din ceea ce interpretezi??? Cum e posibil să nu transmiți nicio emoție?? (…)
Aș fi preferat ca CRBL și alții ca el să compună piese noi care spun ceva despre viața noastră actuală. Să vină cu propriile trăiri și simțiri (dacă le au), în loc să distrugă cântece care înseamnă ceva pentru cultura și muzica românească. Din punctul meu de vedere, da, sunt cântece de care e mai bine să nu te atingi.”
Ascultați și trageți singuri concluziile.
Piesa originală a lui Vali Sterian
Cover CRBL