Ieftin nu înseamnă totdeauna și bun. Pe piața asigurărilor acest lucru este din ce în ce mai vizibil.
Conform unui document A.S.F. privind Reclamațiile din asigurări în 2020, anul trecut 71 dintre reclamații au vizat nerespectarea prevederilor legislației în domeniu și a condițiilor contractuale, iar 28% au vizat neplata sau plata insuficientă a despăgubirilor.
Creșterea reclamațiilor față de anul precedent este ENORMĂ. – aproape 70%. Euroins (al doilea mare asigurător RCA) și City Insurance (liderul RCA) au cumulat peste 90% din aceste reclamații.
Probleme RCA în 2020
Analiza petițiilor și informărilor de neconformitate analizate în mod unic pentru societățile de asigurare cu cele mai multe petiții înregistrate la A.S.F. evidențiază următoarele:
– societatea de asigurare cu cel mai mare număr de petiții și informări de neconformitate analizate în mod unic în anul 2020 este Euroins România Asigurare-Reasigurare S.A., cu 19.027 petiții și informări de neconformitate (53,98%), în creștere cu 58,49% față de anului 2019;
– City Insurance S.A. a înregistrat 12.766 petiții și informări de neconformitate analizate în mod unic în anul 2020 (36,22%), în creștere cu 177,10% față de anul 2019;
– cele două societăți de asigurare au cumulat 90,20% din numărul petițiilor și informărilor de neconformitate analizate în mod unic: Euroins România Asigurare -Reasigurare S.A. (53,98%) și SAR City Insurance S.A. (36,22%);
– șase societăți de asigurare din cele analizate au înregistrat creștere a numărului petițiilor și informărilor de neconformitate analizate în mod unic în anul 2020 față de anul 2019, cu valori cuprinse între 12,14% (Generali România S.A.) și 177,10% (SAR City Insurance S.A.);
– patru societăți de asigurare din cele analizate au înregistrat scăderi cuprinse între 56,75% (Asirom VIG S.A.) și 4,48% (Omniasig VIG S.A.).
Probleme RCA în 2020. Care au fost principalele probleme ale polițelor RCA
În urma reclamațiilor și petițiilor s-au constatat următoarele probleme legate de polițele RCA.
- 1. depășirea termenului legal de plată a despăgubirilor aferente dosarelor de daună deschise în baza contractelor RCA;
- 2. depășirea termenului legal de comunicare a valorii maxime de despăgubire;
- 3. depășirea termenului legal pentru efectuarea constatărilor/reconstatărilor;
- 4. neînregistrarea de către asigurători a tuturor documentelor aferente dosarelor de daună deschise în baza contractelor RCA;
- 5. depășirea termenului legal de transmitere a notificării de respingere de la plată a despăgubirii;
- 6. depășirea termenului legal de comunicare a ofertei de despăgubire;
- 7. nerespectarea termenului legal de efectuare a constatării și/sau a constatării suplimentare;
- 8. stabilirea valorii de piață de către asigurători, în cazul daunelor totale, fără a se ține seama de toate dotările vehiculelor în cauză;
- 9. oferta de despăgubire nu îndeplinește cerințele legale, nefiind însoțită de modul detaliat de calcul și de sursele de referință;
- 10. necomunicarea ofertei de despăgubire/notificării de respingere parțială;
Totuși, ASF subliniază în raport că cele 35.250 petiții și informări de neconformitate analizate și soluționate în mod unic în anul 2020 reprezintă 2,55% din numărul total al dosarelor de daună avizate de către asigurători în anul 2020 și 0,22% din numărul contractelor de asigurare în vigoare la data de 31.12.2020.
Documentul ASF poate fi consultat pe site-ul Hotnews.