Un atacant nu trebuie să fie prietenos. Dimpotrivă. Capacitatea de a fi, sa zicem, “dusmanos” face parte dintre atuurile sale. Tocmai de aceea, după retragere, Ciprian Marica a simţit nevoia să compenseze.
Acum, Ciprian Marica este imaginea campaniei anti-bullying, deja tradiţionale, desfăşurată de Cartoon Network si Asociația Telefonul Copilului…
Ciprian Marica, fostul căpitan al echipei naționale de fotbal, a decis să se alăture ca ambasador celei de a treia ediții a campaniei „Clubul Prieteniei”, derulată de către Cartoon Network împreună cu Asociația Telefonul Copilului.
Proiectul își propune să acorde sprijin copiilor și tinerilor afectati de bullying și să susțină desemnarea unei zile de conștientizare a fenomenului în România. Anul trecut, Asociația Telefonul Copilului a acordat sprijin unui numar de peste 1500 de cazuri de tip bullying, cu 25% mai mult decât în 2015.
Colaborarea dintre Cartoon Network și Asociația Telefonul Copilului urmărește conștientizarea și prevenirea fenomenului, precum și identificarea acelor cazuri de tip bullying – violență verbală sau fizică, abuz emoțional, hărțuire și excludere – care au nevoie de sprijinul specialiștilor și pot beneficia de serviciile de consiliere oferite de către psihologi și asistenți sociali la linia telefonică gratuită 116 111.
Pe fondul creșterii numărului de cazuri raportate, susținătorii campaniei pledează pentru marcarea formală la nivel național a unei zile anti-bullying, care să extindă implicarea la nivelul autorităților, al sistemului de învățământ și al altor entități care pot contribui la conștientizarea și prevenirea acestui fenomen.
Cifre ingrijoratoare
Potrivit statisticilor înregistrate de către Asociația Telefonul Copilului, cei mai afectati de abuzul de tip bullying sunt băieții cu vârste cuprinse între 9 – 12 ani (34,15%), precum și fetele de 9 – 12 ani (23,80%), respectiv 16 – 18 ani (15,03%).
Forma de bullying cel mai des întâlnită este cea verbală (42,98%), urmată de violența fizică (38,58%). În 82% dintre situații, agresiunile au loc în unitățile de învățământ.
Organizatorii subliniază și faptul că cele două ediții ale campaniei au adus la nivelul liniei telefonice gratuite situații de abuz de tip bullying în grădiniță, raportate de către părinți.
Aceste cazuri s-au referit la bullying fizic (52,32%) și bullying verbal(47,68%). Cauzele abuzului de tip bullying fizic au fost statutul de inferioritate al unui copil față de celălalt (din punct de vedere al dezvoltării fizice sau al varstei) și violența resimțită în familie de către copilul agresor.
Cauzele agresiunii de tip bullying verbal au fost statutul social/nivelul financiar al familiei, incapacitatea copilului victimă de a se exprima inteligibil (acestia fiind etichetati/umiliti), nereușita integrării copiilor noi în grupele existente, centrarea educației pe sancționarea comportamentelor neadecvate, precum și incapacitatea integrării copiilor emotivi.
Ciprian Marica, anti-bullying
Ciprian Marica s-a alăturat campaniei de conștientizare și este protagonist al spotului de promovare, preluând mesajul „Fii prietenos, nu răutăcios”, adresat în egală măsură celor care sunt actorii agresiunilor, celor care sunt simpli observatori și celor afectați de bullying. Ciprian îi încurajează pe cei care au nevoie de sprijin specializat să sune la 116 111 sau să găsească sfaturi pe www.cartoonnetwork.ro/clubulprieteniei.
„M-am alăturat campaniei pentru că lecțiile învățate de-a lungul carierei mele sportive pot fi de folos acum tuturor celor afectați de bullying. Este foarte important să-i respectați pe ceilalți, chiar dacă sunt competitori și chiar dacă sunt diferiți. Fotbalul este un sport de echipă și doar împreună cu colegii mei am obținut rezultate. Așa și voi, în viață, trebuie să învățați să contaţi pe coechipieri și prieteni, iar la rândul vostru să îi susțineți pentru a fi puternici împreună. Încercați să vă înțelegeți frustrările și să nu le revărsați asupra celorlalți. Și, de fiecare dată când ați căzut, să vă ridicați și să mergeți înainte. Agresiunea este inacceptabilă, iar prin tăcere nu faceți decât să fiți de partea agresorului. Cereți sprijin și fiți prietenosi, nu răutăcioși.”, a declarat Ciprian Marica, ambasador al campaniei „Clubul Prieteniei Cartoon Network”.
Brățările Prieteniei care poartă mesajul campaniei sunt disponibile în mod gratuit prin parteneriatul cu Noriel, care se alătură eforturilor de a face fenomenul cunoscut. Acestea sunt disponibile în toate cele 56 de unități ale rețelei și sunt oferite copiilor și părinților care trec pragul magazinelor.