Sfârșitul lui septembrie aduce pe scena din București un nou spectacol care are circumstanțele unei piese care nu se va uita foarte ușor. Proiectul „Demnitate” este un succes imens în străinătate, iar în România va fi jucat de doi actori cu greutate – Marius Manole și Șerban Pavlu, la Teatrul Avangardia.
Spectacolul din România îl va avea pe regizor pe Ignasi Vidal, chiar autorul piesei. Costumele aparțin Adinei Buzatu.
În „Demnitate”, Ignasi Vidal vorbește despre lupta pentru putere în cadrul partidelor, despre vocația și ambițiile liderilor lor și despre cât de ușor este că funcționarii să fie manipulați și corupți atunci când nu se realizează totul cu o transparență absolută. El ne arată diferența între ceea ce se vede la TV și în alte media și ceea ce se întâmplă, de fapt, în spatele ușilor închise de la birourile politicienilor.
Marius Manole și Șerban Pavlu. Corupția este în condiția umană
„Demnitate” vorbește, bineînțeles, despre corupție – fără a sări însă la gâtul clasei politice: corupția este în condiția umană – dar, în același timp, vorbește despre idealuri, prietenie, angajamente, loialitate, ambiție, lăcomie, trădare; și, desigur, despre demnitate.
Personajele principale sunt doi politicieni, foarte buni prieteni încă din adolescență, care au pornit împreună la drum, uniți de aceleași idealuri, într-un partid care promova schimbarea într-o societate din ce în ce mai dezamăgită de clasa politică. Însă pe parcurs, cei doi au ales căi diferite pentru a-și atinge obiectivele.
Francisco (Marius Manole), liderul partidului și-a construit o imagine publică de cetățean onest și este candidatul favorit la funcția de prim ministru; Alejandro (Șerban Pavlu), cel răspunzător cu organizarea în cadrul partidului, vizează postul de vice prim ministru, iar companiile listate la bursă sprijină candidaturile celor doi.
Marius Manole și Șerban Pavlu. Ringul
Cei doi politicieni și prieteni se întâlnesc cu puțin timp înainte de alegerile interne într-un birou la sediul partidului la un pahar, la sfârșitul unei zile de lucru.
Conversația, începută în cheie amicală, lejeră, devine treptat tensionată, deoarece Alejandro nu și-a îndeplinit îndatoririle. Sau, mai bine zis, le-a îndeplinit în stilul lui.
Treptat, atmosfera se încinge într-un crescendo din ce în ce mai amețitor, ies la iveală secrete bine păzite, cărțile încep să fie date pe față, măștile cad, și fiecare își delimitează din ce în ce mai clar poziția și își marchează intențiile până întru-un punct în care, după câteva răsturnări de situație de-a dreptul imprevizibile și perturbatoare, situația devine explozivă și se îndreaptă spre un final feroce și neașteptat (sau nu?).
Avem senzația că ne aflăm într-un ring de lupte în care unul dintre combatanți (care este, de asemenea, cel care deține frâiele) mânuiește subtil o spadă, iar celălalt un cuțit rudimentar.
Protagoniștii trebuie să decidă într-un moment critic în viața lor, ce este mai important pentru ei. Loialitatea față de prieten, sau demnitatea individuală? Ce să trădeze – prietenul care i-a însoțit până în acel moment sau ideea care a stat la baza celor mai adânci convingeri ale lor?
Premiera piesei cu Marius Manole și Șerban Pavlu are loc pe 30 septembrie la Cinema Pro. Pentru mai multe amanunte, intrati pe pagina Teatrului Avangardia.