În anticiparea barometrului cultural pe 2016, care s-a dat publicității astăzi, o singură întrebare era de pus – cât de prost stăm. După părere mea – mai prost nu se poate.
Sondajul a fost realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie, în perioada 23 septembrie — 14 noiembrie 2016, pe un eșantion național de 1.349 de persoane cu vârsta de 18 ani și peste
Nu cumpărăm cărți, dar mergem la biserică. Ascultăm muzică populară și etno. Și nu mergem la evenimente culturale pentru că suntem bolnavi sau nu avem bani. Dar avem cablu și internet. Cam ăsta e rezumatul. Să vedem și câteva cifre.
Muzica populară și etno ocupă primul loc în topul preferințelor de consum de muzică și dans ale românilor (53%), urmată de muzica pop autohtonă (30%), pop străină (20%), manele (15%); blues (11%); hip-hop și muzică clasică și simfonică cu câte 9%, rock (7%), operă și operetă, jazz, și electronică cu câte 6% și experimentală (3%).
Totodată, studiul arată că 32% dintre români nu au mai cumpărat o carte în ultimele 12 luni, iar 29% nu au citit nicio carte în această perioadă. Principalele criterii pentru achiziția de cărți le constituie, potrivit Barometrului, prețul — 26%, prestigiul (renumele) autorului — 18%, faptul că au auzit de carte — 16% ori subiectul acesteia — 15%.
Cât priveşte numărul de cărţi citite, la nivel naţional, 39% au răspuns că au citit între 1 şi 20, 29% nu au citit nicio carte, 22% au citti între 21 şi 30 de cărţi, iar 10% peste 31 de cărţi.
În mod paradoxal, deși nu cumpărăm cărți, vrem mai multe chioșcuri de ziare și biblioteci. Crica 60% dintre respondenți consideră că ar fi necesar să existe mai multe chioșcuri de distribuire a presei, 68% — mai multe biblioteci, 62% — mai multe librării.
Bisericile (99%), căminele culturale (76%), festivalurile locale (76%), parcurile (75%), casele de cultură (72%) și bibliotecile (71%) constituie, potrivit percepției populației, cele mai răspândite elemente de infrastructură culturală în România.
Cele mai întâlnite forme de consum cultural în spațiul public (cel puțin o dată pe an) au fost: vizitarea muzeelor și expozițiilor (20%), participarea la spectacole de teatru (13%), cinematograf (9%), spectacole de operă și operetă (7%), filarmonică (6%), divertisment și muzică (17%) și lectură în cadrul bibliotecilor publice (6%).
Filme? Dintre respondenţi, 58% preferă filmele de acţiune, 55% – comediile, 40% – thrillere, 37% – drame, 33% – romantice, 22% – animaţii, 21% – documentare, 18% – istorice, 17% – biografice, 12% – musicaluri.
Circa 87% dintre respondenți au cablu, 52% internet.
Sursa foto – blogevent.ro